Dokumentárny film o dokumentaristoch. Pohľad nielen na Generáciu 90 – skupinu slovenských filmárov, ktorí študovali a tvorili v 90. rokoch – ale i na históriu slovenskej dokumentárnej tvorby od 60. rokov až po súčasnosť.
Režisér filmu Marek Kuboš spovedá ostatných kolegov, dokumentaristov zo svojej (90), predošlej (-90), či nastávajúcej (+90) generácie. Postupne s nimi preberá ich vášeň pre tvorbu, technické a ekonomické zázemie, mapuje etické hranice či preberá budúcnosť dokumentu. Plus-mínus deväťdesiat minút, kde je vidno do hláv slovenským filmárom, s focusom najmä na úspešnú generáciu, ktorá nastúpila do kín v 90. rokoch: Peter Kerekes, Marko Škop, Jaro Vojtek, Zuzana Piussi, Juraj Lehotský, Róbert Kirchhoff a Marek Kuboš. Režisér s nimi, ale i s ich predchodcami – Dušan Hanák, Mário Homolka, Ľubo Štecko, Alexander Strelinger, Mišo Suchý, Martin Šulík, Dušan Trančík – vedie rozhovory, ktoré prestriháva s ich tvorbou, a zároveň oboje zasadzuje do širšej kultúrno-politickej histórie. Film mal svetovú premiéru na Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov Ji.hlava.
Ocenenia:
2020: Špeciálne uznanie – MFF Jeden svet, Bratislava Zdôvodnenie poroty: „Špeciálne uznanie dávame filmu, ktorý je hravým, súčasným, kolegiálnym filmom oslavujúcim kinematografiu a jej najväčšie hodnoty, ako sú aj ľudské spojenie a spolupráca alebo ľudská jednota v rozmanitosti. Cítime, že film vyniká tvorivým prístupom a prihovára sa nielen filmárskej komunite na Slovensku, ale ukazuje aj širokej verejnosti a verejným inštitúciám, aké dôležité je kultúrne dedičstvo filmu.“
Biografia režiséra:
Marek Kuboš (10. 6. 1970, Trstená) – absolvoval štúdium na Vysokej škole dopravy a spojov v Žiline, potom študoval na VŠMU v Bratislave, kde sa v 90. rokoch stal súčasťou silnej generácie mladých slovenských dokumentaristov (Peter Kerekes, Marko Škop, Jaro Vojtek, Zuzana Piussi, Juraj Lehotský, Róbert Kirchhoff). Profesionálnu dráhu naštartoval medzinárodne oceňovanými snímkami ako Cesta fotografa (1995), Žel. st. 2. tr. Kraľovany (1998), Hlas 98 (1999) a Taká malá propaganda (2001). V roku 2018 nakrútil svoj režijný dlhometrážny debut Posledný autoportrét – úprimnú spoveď o tom, prečo veľmi vážne rozmýšľa nad ukončením dokumentárnej filmárskej kariéry. Podobným postupom – rozhovormi s filmármi troch generácií – nakrútil i svoj druhý dlhometrážny film ±90 (2022). Venuje sa tiež nakrúcaniu hudobných videoklipov. Za klip k skladbe Prvá skupiny No Name (spoluréžia s Jurajom Lehotským) získal Aurela 2003, ocenenie Slovenskej národnej skupiny Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu. Jeho snímky sa vyznačujú tematickou rozmanitosťou a spoločenskou angažovanosťou. Využíva najmä humor a nadhľad. V súčasnosti pripravuje osobnú drámu s názvom Tajomstvo.
Filmy (všetko krátke a stredometrážne, ak nie je uvedené inak) – 1995: Cesta fotografa; 1998: Čačipen – Pravda; 1998: Žel. st. 2. tr. Kraľovany; 1999: 600 bodov; Hlas 98; Niekde v nás – 3-dielny dokument; 2001: Taká malá propaganda; 2018: Erekle Deisazde z 16-dielneho cyklu Gruzínská čítanka – věštění z marmelády (režiséri ďalších častí: Jaroslav Kratochvíl, Jan Strejcovský, Kateřina Šedá, Jan Antonín Pitínský, Daniel Dluhý, Apolena Rychlíková, Pavel Řehořík, Barbora Berezňáková, Adéla Komrzý, Adam Oľha, Marek Kuboš, Jolanta Kowalska, Ewelina Pawlus); 2018: Poslední autoportrét – dlhometrážny; 2019: Dialóg s planétou – 10-dielny dokumentárny cyklus (spoluréžia Pavol Barabáš); Keď život prestane chutiť (TV film); 2022: ŠtB: Prísne tajné – 20-dielny TV seriál (r. Michal Baláž, Jana Bučka, Tomáš Dušička, Michal Fulier, Michael Kaboš, Marek Kuboš, Pavol Pekarčík, Vladislava Plančíková, Martina Sľuková, Braňo Špaček, Róbert Šveda, Jaroslav Vojtek, Lukáš Diko), ±90 – dlhometrážny Generácia 90 (alebo aj Generácia deväťdesiatych rokov) je termín, ktorý prvýkrát použil slovenský filmový kritik, publicista a prekladateľ Pavel Branko v článku Slovenský dokumentárny film – Generácia 90 v mesačníku Film.sk (2/2004). „Oni vytvorili poetiku, a myslím, že je to veľmi krásna poetika miešania žánrov. Generácia 90 je teraz tá dominantná a myslím, že ona spoluurčuje tvár slovenskej kinematografie celej aj tvár dokumentarizmu. Ja si neviem predstaviť väčší zlom, skok do vody. Také niečo sa historicky nestáva často. Táto Generácia 90 má totiž jedno špecifikum – že začínala ešte v podmienkach štátom financovaného filmu, ale praktický život, do ktorého vstúpila, to už bolo obdobie podnikania vo filme, keď sa všetky tie zaužívané prednovembrové štruktúry zrútili a oni sa museli naučiť plávať v nových vodách,“ hovorí vo filme pán Branko.
Marek Kuboš o filme:
„V podstate som vychádzal z veľa výpovedí režisérov, s ktorými som sa rozprával v mojom aute počas nakrúcania filmu Posledný autoportrét. Povedal som si, že by bola veľká škoda zahodiť ich, a tak som sa rozhodol urobiť taký dokumentárny film o dokumentaristoch. Prizval som do auta viacerých režisérov a režisérky, rozprával sa s nimi a v strižni selektoval výpovede a prestrihával ukážkami z ich filmov.“
Réžia a iné: Marek Kuboš
Hudba: Ján Boleslav Kladivo
Strih: Peter Harum, Marek Kuboš
Účinkujú: (-90) Dušan Hanák, Mário Homolka, Ľubo Štecko, Alexander Strelinger, Mišo Suchý, Martin Šulík, Dušan Trančík (90) Milan Balog, Peter Kerekes, Robo Kirchhoff, Marek Kuboš, Juraj Lehotský, Marko Škop, Zuza Piussi, Jaro Vojtek (+90) Maroš Berák, Barbora Berezňáková, Tomáš Krupa, Ivan Ostrochovský, Erik Praus, Miro Remo, Barbora Sliepková a Pavel Branko a Miro Remo st.
Krajina pôvodu: Slovensko
Rok výroby: 2022
Minutáž: 65 min.