BEŽNÁ SELHÁNÍ

F+FEBIOFEST 2023

Druhý celovečerný film režisérky Cristiny Groşan, ktorý mal premiéru v sekcii Giornate degli Autori vlaňajšieho festivalu v Benátkach. Jeden deň v živote troch žien naruší zvláštny prírodný jav. Rebelujúca tínedžerka, pochybujúca matka a čerstvá vdova musia každá nájsť svoje miesto v živote, zatiaľ čo sa svet okolo nich rúca. Vizuálne podmanivá psychologická dráma s prvkami sci-fi, ktorá svojou atmosférou pripomína Melancholiu Larsa von Triera.

Jeden deň v živote troch žien z rôznych generácií, ktoré sa navzájom nepoznajú. Ich cesty sa v kritických momentoch stretávajú v čase, keď mesto postihla tajomná katastrofická udalosť a výbuchy. Hana je čerstvá vdova, ktorá odmieta smútiť, a navyše práve dostala výpoveď. Keď sa pokazí jej štvornohý spoločník, robotický pes Arlo po jej zosnulom manželovi, vydá sa do obchodného centra nechať ho opraviť. Na svojej ceste stretne mladé dievča. Je to Tereza, ktorá utiekla z nevydarených osláv vlastných narodenín a pred svojou príliš starostlivou mamou. Ta by za každú cenu chcela, aby Tereza bola šťastná a perfektná. Čo ona jednoducho nie je. Obchodné centrum zasiahne silný výbuch. Tereza sa dá na útek a na požiarnom schodisku nájde opusteného chlapca. Je to David, syn Silvie. Silvia pochybuje, či je dobrá matka, či celý jej život dáva zmysel a v návale paniky zanechala Davida v detskom kútiku. Tajomné explózie začínajú silnieť, zúfalá Silvia musí nájsť svojho syna, rebelujúca Tereza sa smiať so svojimi rodičmi a Hana prijať svoj zármutok. Rastúca panika a krízová situácia môžu hrdinkám paradoxne pomôcť vyrovnať sa so svojimi životmi.
Vybrané ocenenia:
2022: Cena za najlepšiu réžiu pre tvorkyne do 40 rokov – 79. MFF Benátky (Taliansko); nominácia na Cenu za vynikajúce kameramanské filmové dielo (Márk Györi) – 28. ceny Asociácie českých kameramanov; 2023: nominácia v kategórii najlepší scenár (Klára Vlasáková) – Ceny českej filmovej kritiky za rok 2022; nominácia v kategórii najlepšia scénografia (Antonín Šilar) – 30. Český lev.
Režisérka o filme:
„Na počiatku scenára Kláry Vlasákovej bola myšlienka blížiacej sa katastrofy a nevysvetliteľných detonácií, ktoré zahlcujú mesto. Postupom času s ďalším vývojom filmu a po mojom vstupe do projektu sa základ rozprávania presunul od témy katastrofy k hlavným postavám a osobným drámam.“ „Tento príbeh som vyvíjala spolu so scenáristkou Klárou Vlasákovou tri roky. Počas nich sa ku mne dostalo množstvo podnetov, šťastných aj menej šťastných, ako napríklad pandémia a vojna na Ukrajine. Tieto nedávne udalosti sa začali podobať situáciám v našom scenári, kde si autority navzájom protirečia a vládne chaos.“ „Běžná selhání nie sú epický akčný sci-fi film. Ide o psychologickú drámu, ktorá sa zaoberá vnútornými konfliktami troch hlavných postáv.
Svojím spôsobom sa vo mne a v scenáristke Kláre skrývajú všetky tri. Tínedžerka, žena v strednom veku po tridsiatke aj žena po šesťdesiatke. Mám ich ako postavy rada všetky rovnako a dúfam, že diváci o ne budú mať strach a že na konci budú dojatí.“
Herečky o filme:
„Běžná selhání sú podľa mňa výnimočný film, veľa podobných u nás nevzniká. Scenár som prečítala jedným dychom a myslím, že veľa žien sa v ňom môže nájsť,“ hovorí Beáta Kaňoková.
„Na scenári ma zaujala jeho podprahová znepokojivosť, pocit, že sa niečo deje. Pre mňa je úžasné, ako režisérka pracuje s pohľadom na Prahu a jej architektúru inak, než sme zvyknutí. Myslím, že Běžná selhání by mohol byť nielen český, ale európsky film,“ dodáva Taťjana Medvecká.
Biografia režisérky:
Cristina Groșan (26. 7. 1987, Arad, Rumunsko) – rumunsko-maďarská filmárka a výtvarná umelkyňa. Bakalárske štúdium na Filmovej a divadelnej fakulte Univerzity Babeș-Bolyai v rumunskom Kluži absolvovala v roku 2010 krátkometrážnym filmom Sputnik
a magisterské štúdium absolvovala na Univerzite umenia a dizajnu Moholyho-Nagya (MOME) v Budapešti filmom Spolu (2013). Následne režírovala niekoľko krátkometrážnych filmov, ktoré boli uvedené na medzinárodných festivaloch v Clermont-Ferrand, Namure, Palm Springs, Sarajeve, Londýne, Helsinkách, Melbourne a mnohých ďalších. Medzi nimi aj Dovolenku pri mori (2013) o vzťahu trinásťročnej dcéry s matkou, ktorá bola uvedená na viac než 40 festivaloch. Jej dlhometrážny debut Dobré veci stoja za plač mal premiéru v lete na festivale v Sarajeve a bol uvedený v kinodistribúcii v Maďarsku a Rumunsku. Jej druhý dlhometrážny film Běžná selhání (2022) mal svetovú premiéru na 79. MFF v Benátkach v sekcii Giornate degli Autori (Dni autorov) a získal tam cenu pre najlepšie tvorkyne do 40 rokov za najlepšiu réžiu.
Filmy – 2010: Sputnik – krátkometrážny bakalársky; 2013: Együtt (Spolu) – krátkometrážny magisterský; O vacanță la mare (Dovolenka pri mori) – krátkometrážny; 2016: Éjszakai festés (Nočné maľovanie) – krátkometrážny; 2017: Átalakítás folyamatban (Work in Progress) – krátkometrážny; 2020: Trecea Un Prinț Călare (A tu sa zjavil princ) – krátkometrážny; 2021: A legjobb dolgokon bőgni kell (Dobré veci stoja za plač); 2022: Běžná selhání.
Réžia: Cristina Groșan
Scenár Klára Vlasáková
Kamera: Márk Győri
Hudba: Pjoni (Jonatán Pastirčák)
Strih: Anna Meller
Hrajú: Taťjana Medvecká (Hana), Beáta Kaňoková (Silvia), Nora Klimešová
(Tereza), Vica Kerekes, Rostislav Novák, Jana Stryková, Luboš
Veselý, Tereza Hofová, Jana Plodková a ďalší
Krajina pôvodu: Česko, Maďarsko, Taliansko, Slovensko
Rok výroby: 2022
Minutáž: 85 min.
Jazyková verzia: český

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hlasov 1

Zatiaľ žiadne hlasy. Buď prvý.