Vstupné 5,-€ a 7,-€ bez preukazu FK. O 19:00 hod. v kine Junior Levice /
r.Gustav Möller, Dánsko, Švédsko, 2024, far., 100 min. MP15+ /
Eva, idealistická väzenská dozorkyňa, musí vyriešiť najväčšiu dilemu svojho života, keď je mladý muž z jej minulosti prevezený do väznice, v ktorej pracuje. Psychologický triler od režiséra Tiesňového volania.
Originálny názov: Vogter
Tvorcovia:
Réžia: Gustav Möller
Scenár Gustav Möller, Emil Nygaard Albertsen
Kamera: Jasper Spanning
Hudba: Jon Ekstrand
Strih: Rasmus Stensgaard Madsen
Hrajú: Sidse Babett Knudsen (Eva), Sebastian Bull (Mikkel), Dar Salim (Rami), Marina Bouras (Helle), Olaf Johannessen (riaditeľ väznice), Jacob Lohmann (kňaz), Siir Tilif (právnička), Rami Zayat (Ali) a ďalší
Krajina pôvodu: Dánsko, Švédsko
Rok výroby: 2024
Minutáž: 100 min.
Jazyková verzia: dánsky a anglicky s českými titulkami
Žáner: dráma, triler
Eva, idealistická, u väzňov celkom obľúbená dozorkyňa, ktorá učí delikventov meditáciu a matematiku, musí vyriešiť najväčšiu dilemu svojho života, keď je mladý muž z jej minulosti prevezený do väznice, v ktorej pracuje. Bez toho, aby prezradila svoje tajomstvo, požiada o preloženie na oddelenie so sprísnenou ostrahou. Práve tam je totiž umiestnený násilnícky a nepredvídateľný Mikkel, ktorý si odpykáva 25 rokov za brutálnu vraždu spoluväzňa. Tu sa začína znepokojujúci psychologický triler, v ktorom Evin zmysel pre spravodlivosť ohrozuje jej pracovnú morálku aj budúcnosť. Gustav Möller, režisér úspešného Tiesňového volania, používa v Dozorkyni archetypy a dokonca i klišé filmov z väzenského prostredia a súčasne sa zahráva s očakávaniami divákov.
Vybrané ocenenia:
2024: Zlatý vták ohnivák v súťažnej sekcii Mladý film – MFF Hongkong; Modrý anjel za najlepší mužský herecký výkon (Sebastian Bull) – 30. MFF Art Film Košice.
Biografia režiséra:
Gustav Möller (1988, Göteborg, Švédsko) – švédsky scenárista a režisér pôsobiaci v Dánsku sa rýchlo stal vyhľadávaným menom v Európe a USA. V roku 2015 absolvoval renomovanú Dánsku filmovú školu. Za študentský film V temnote (2015) získal ocenenie Next Nordic Generation. Jeho dlhometrážny hraný debut Tiesňové volanie (2018) mal premiéru na Sundance, kde získal divácku cenu, pričom rovnaké ocenenie získal aj na MFF v Rotterdame. Film bol nominovaný aj na Európske filmové ceny pre objav roku, za mužský herecký výkon a scenár a dostal sa aj do užšieho výberu na Oscara. Z MFF Art Film Fest 2018 si odniesol ceny za najlepší film a najlepší mužský herecký výkon. V roku 2022 vytvoril so scenáristom Oskarom Söderlundom televízny seriál Temné srdce. Päťdielna psychologická dráma mala premiéru na filmovom festivale Sundance a stretla sa s nadšenými ohlasmi. Dozorkyňa (2024), Möllerov dlho očakávaný druhý dlhometrážny film, mal svetovú premiéru na Berlinale a jeho slovenská premiéra bola v Medzinárodnej súťaži hraných filmov na MFF Art Film Košice 2024.
Filmy – 2015: I mørke (V temnote) – krátky hraný; 2018: Tiesňové volanie (Den skyldige); 2019: Bedrag (Špinavý biznis, r. Søren Balle, Jannik Johansen, Per Fly, Søren KraghJacobsen, Kaspar Munk, Mads Kamp Thulstrup, Milad Alami, Gustav Möller, Samanou Acheche Sahlstrøm, Frederik Louis Hviid) – len réžia 5. a 6. epizódy tretej série; 2022: Mörkt hjärta (Temné srdce) – 5-dielny seriál; 2024: Dozorkyňa (Vogter).
Zaujímavosti:
Sidse Babett Knudsen (dozorkyňa Eva) – držiteľka niekoľkých dánskych filmových cien, britskej ceny BAFTA, francúzskeho Césara a nominácie na cenu Emmy. U nás je známa najmä vďaka seriálu Vláda (Borgen, 2020 – 2022), v ktorom stvárnila Brigitte Nyborg, predsedkyňu hlavnej stredovej strany, ktorá prekvapujúco vyhrá voľby a Brigitte sa stane premiérkou. Vláda sa stala najdiskutovanejším seriálom dánskej histórie a bola vysielaná v sedemdesiatich krajinách. V slovenských kinách sme ju videli napríklad vo filmoch Po svadbe (2010), Motýle (2014), Také krásne šaty (2018) alebo Club Zero (2023). Miesta nakrúcania – film sa nakrúcal vo Vridsløselille, väznici na predmestí Kodane, ktorá bola zatvorená v roku 2018. Ale filmári ju kombinovali aj s inými lokalitami – podzemnými nemocničnými tunelmi, betónovou kaplnkou či opustenou továrňou. Tie dali väznici väčšiu vizuálnu rozmanitosť a vytvárajú pocit pohybu v bludisku. Autorka výpravy Kristina Kovacs odviedla úžasnú prácu pri vytváraní tejto rozmanitosti a zároveň dosiahla, že všetky tieto miesta vyzerajú ako jedno.
Režisér o filme: Každé väzenie je v podstate zrkadlom spoločnosti, ktorá ho vybudovala. Je tomu tak nielen v Dánsku, ale rovnako vo väčšine Európy. Ešte sme sa nerozhodli, aké väznice chceme, a teda, kým chceme byť ako ľudia. Sme racionálne alebo emocionálne stvorenia? Veríme v odpustenie a rehabilitáciu? Alebo máme radšej pomstu a trest? V súčasnosti sa systém trestného súdnictva snaží vyjsť v ústrety obom stranám, aj keď si odporujú. Tento paradox sa mi zdá byť veľmi fascinujúci. To je ten hlavný konflikt, ktorý som chcel preskúmať.