Po filme beseda o architektúre vo svete, na Slovensku aj v Leviciach s účastníkmi: Ing. arch. Roderik Baltazár, Ing. arch. Ladislav Drapčať, Ing. arch. Peter Mezei, PhDr. Ladislav Vincze a Mgr. Petra Števková.
Vo filme Ľudský rozmer sa divák v piatich kapitolách zoznamuje so 40-ročnými skúsenosťami architekta Jana Gehla s mestským plánovaním a sleduje, či je možné medzi budovami vytvárať život. Ľudský rozmer je dokumentárne sci-fi z budúcnosti, ktorá už nastala. Veľkomestá ako stroje na bývanie a prácu, medzi ktorými sa prepravujeme autami. Sú skutočne dobrými miestami pre život? Sú moderné, impozantné a očarujúce. Obyvatelia miest však čelia surovinovej kríze, zmenám klímy, osamelosti a závažným zdravotným problémom. Mestá sa zatiaľ riadia štatistikami, katastrami, racionálnymi výpočtami dopravných tepien a snahou o maximálnu funkčnosť. Čo sa stane, keď do stredu našich výpočtov umiestnime človeka a jeho potreby? Architekt – vizionár Jan Gehl a jeho kolegovia sa snažia oslobodiť mestá od nadvlády automobilov a vytvoriť priestor pre chodcov a cyklistov. Chcú navrhovať mestá ako miesta pospolitosti a blízkosti. Chcú si „vziať späť verejný priestor.“ Takéto uvažovanie podporujú architekti a urbanisti z celého sveta od Kodane, cez New York, Melbourne, Dháku, až po Peking…
Režisér o filme: „Zámerom Ľudského rozmeru bolo vytvoriť portrét života, akým dnes žijeme v mestách a ukázať, ako sú naše zvyky a sociálna prirodzenosť prepojená s materiálnym prostredím, v ktorom žijeme. Jan Gehl študoval ľudské správanie v mestách 40 rokov. Zdokumentoval to, ako moderné mestá odrádzajú obyvateľov od vzájomnej interakcie. Zároveň však hovorí, že mestá môžeme stavať spôsobom, ktorý ľudskú potrebu pospolitosti a blízkosti zohľadňuje. Mňa osobne zaujíma ľudská bytosť uprostred vystavaného prostredia.(…)Zaujíma ma spôsob, akým sa organizujeme v spoločnosti, ako pracujeme, spíme, ako sa milujeme, hádame, ako sa zhovárame. Zajímajú ma konštrukcie v pozadí životov, ktoré žijeme. Čo nás robí šťastnými? Čo nás deprimuje? Čo nás dokáže primäť k tomu, že si kúpime dve autá a nie napríklad raft? Aká je ľudská prirodzenosť? Dokážeme si lepšie porozumieť?
Režisér: ANDREAS M. DALSGAARD
Andreas Dalsgaard absolvoval v rocku 2009 Národnú dánsku filmovú školu. V roku 2003 získal titul bakalára v odbore antropológia na univerzite v Aarhusu.a v roku 2004 v odbore vizuálnej antropológie na univerzite Denise Diderota v Paríži. Jeho dokumentárny film Premena Bogoty (2009, ako súčasť cyklu Cities on Speed) bol uvedený v rámci sekcie Reflecting Images na IDFA a na ďalších festivaloch. Dokument Afgánske svaly (2008) sa stal veľkým festivalovým hitom, vyhral mnoho ocenení a do vysielania ho zakúpilo množstvo televíznych spoločností.
ĽUDSKÝ ROZMER / The Human Scale
Po filme beseda o architektúre aj v Leviciach s architektmi Roderikom Baltazárom a Ladislavom Drapčaťom.
Krajina pôvodu: Dánsko
Rok výroby: 2012
Odporučená prístupnosť: MP 12+
77 min., jaz. verzia: anglicky + české titulky
Žáner: dokumentárny film
Námet a réžia: Andreas M. Dalsgaard / Scenár: Søren B. Ebbe, Nicolas Servide Staffolani / Kamera: Manuel Akbero Claro, Heikki Färm, Adam Philp, Casper Høyberg, Rene Strandbygaard / Strih: Søren B. Ebbe, Nicolas Servide / Hudba: Kristian Eidnes Andresen / Účinkujú: Jan Gehl, Iqbal Habib, A K M Abul Kalam, Jiangyan Wang, Bob Parker, Ruhan Shama, He Dongquana další…
Webstránka filmu: http://thehumanscale.dk/